محل پیدایش تیپ : نورنبرگ

توصیف مختصر : (زیرگونه تیپ) سر پهن ، طول سر با عرض آن تقریبا” برابر ، پوزه گرد . چشمها برجسته . بدن و دم قوی . اعضای حرکتی و انگشتان گرد . پوست دارای سوراخهای ریز و براق . دارای غدد پاروتوئید برخسته و دارای شیارهای عمودی در بدن . فاقد تاج پشتی اما دارای یک چین گلویی . جنس ها شبیه به هم اما جنس نر ناحیه کلواکی متورم تری دارد .

اندازه به میلی متر : طول کل بدن 190 ( دم 90) ماده ها بزرگتر از نرها هستند در جنوب اروپا تا 280 میلی متر نیز دیده شده است .

رنگ امیزی : واضح و مشخص ، سیاه براق ، همراه بالکه هایی از زرد روشن ، نارنجی یا گاهی اوقات قرمز ، نمونه های نوار دار نیز وجود دارد . چشمها قهوه ای براق.

fire salamander1 آشنایی با سمندر آتشین

رفتار : زمین زی ، در مکانهای مرطوب ، سایه دار در گودال ها ، بوته های زیر درختان بزرگ و زمینهای جنگلی موجود در میان صخره ها زندگی می کند .بندرت وارد اب می شود و شناگر ضعیفی است . در شب یا بعداز بارندگی دیده می شود .

زمستان خوابی : از مهر تا اسفند و یا حتی با توجه به شرایط فصلی طولانی تر است . در گودال ها ، علفهای زیر تنه پوسیده درختان و سنگها ، یا در بین صخره ها زمستان خوابی می کند

غذا : این سمندر قادر به تغذیه از جانوران کوچک و زنده ای همچون کرمها ، حشرات ، نرم تنان و سخت پوستان می باشد .

تولید مثل :جفت گیری از بهار تا تابستان و در خارج از آب صورت میگیرد . جنس نر با لمس ناحیه پشتی جنس ماده توسط دست و پا سعی در بغل نمودن او و انتقال ایپرماتوفور به جنس ماده می نماید . جنس ماده تقریبا” در هرفصلی عمدتا” تابستان ، با وارد شدن به آبهای کم عمق 10 تا 30 نوزاد دارای آبشش تولید می کند که 1.5 سانتی متر طول دارند . نوزادان در ماه چهارم دگر دیسی پیدا کرده ، هنگمی که حدودا” به طول 5 سانتی متر رسیدند آب راترک می کنند . این سمندر در اسارت حدود 25 سال زندگی کرده است .

fire salamander2 آشنایی با سمندر آتشین

انتشار جغرافیایی : در تمام مرکز و جنوب اروپا ، از اسکاندیناوی تااسپانیا و به طرف شرق تا کشورهای اروپای مرکزی ، همچنین اسیاس صغیر وسوریه ، مصر ، مراکش و الجزایر .

پراکندگی شناخته شده در ایران : یک زیرگونه در غرب ایران وجود دارد .